Sidor

lördag 27 april 2013

I den store Läkarens fotspår

Det är framförallt hur de speglar den tidens värderingar och syn på människan som gör de så intressanta. Min lilla samling av gamla böcker om medicin kommer till stor del från min farfar som läste medicin på 30-talet, men jag har också hittat böcker på loppisar, bland gallrade böcker på biblioteken och någon bok har jag fått. 


I den store Läkarens fotspår av E.G White
Den här boken har jag fått av min vän och föredetta granne Erica när hon flyttade och slutade vara min granne, som en "förlåt för att jag överger dig"-present. 

Boken är tryckt 1911 och handlar om hur man kan tillämpa sin kristna tro i vården, och kanske framförallt om man arbetar inom vård i egenskap av missionär. Framförallt beskriver boken olika tillfällen i bibeln där Jesus fungerade som läkare och kopplar dem till hur man som anställd i vården kan använda det som exempel.
Oavsett vad man tycker om bokens religiösa budskap så tycker jag att det är en väldigt fin bok som sätter fingret på vad vård till största delen handlar om: att trösta. 

Boken har även några matnyttiga och aktuella tips om hälsa. Bland annat står det att "Såväl i hälsa som i sjukdom är rent vatten en af himmelens dyrbaraste välsignelser." samt att "Rörelse är ett lifsvillkor för vår organism". Dessutom finns ett kapitel som resonerar kring läkemedel och som drar slutsatsen att det inte är ett tecken på bristande tro att använda dem, vilket jag tycker låter som en ganska hälsosam slutsats. Mot slutet av boken skärps dock språket och man börjar istället kritisera vetenskap.
"Filosofiska spekulationer och vetenskapliga forskningar, hvarunder Gud förkastas, göra tusentals människor till fritänkare. Slutledningar, som de lärda kommit till genom sina vetenskapliga undersökningar , framhålles ständigt för förklaras grundligt i vår tids skolor, medan man tydligt låter förstå, att om dessa lärda hafva rätt, så kan bibeln icke vara sann.  Skepticismen är tilldragande för människosinnet. De unga se däri en själfständighet, som fängslar fantasien och de förföras däraf. Satan triumferar; han vattnar hvarje tviflets säd, som utsås i de ungas hjärtan, och han bringar den till att spira upp och bära frukt, och snart insamlas en rik skörd af vantro." 

Jag antar att även jag räknas som besatt av djävulen. Här kommer lite musik som får en att verkligen känna de besatta och djävulska vibbarna. Om man nu är besatt måste man ju få gotta sig i det.

Chicago a Cappella – 4 Shakespeare Songs: III. Double, Double, Toil and Trouble

Djävulska hälsningar
Tua

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar