Sidor

onsdag 24 april 2013

Färga skor

Igår besökte jag och sambon. en ny loppis, Återbruket.

Återbruket är en klassisk fyndloppis. Bristen av ett filter för skräp är påtagligt, men det fina som finns är billigt och bra. Jag hittade ett par skor av märket hästen, kostnad 60 kronor, gudomligt sköna. Skulle tro att de är från 60-talet, mycket sparsamt använda. Problemet är att färgen inte riktigt passar mina vanliga kläder, plus att vita skor har en tendens att se skitiga ut efter första regnoväder. Därför tänkte jag försöka mig på konststycket att färga dem.


Idag gick jag därför in på Uppsala skomakeri och nyckelservice, som ligger på gamla torget, och köpte mig en flaska läderfärg för 95 kronor. Ja, de kostade mer än vad skona kostade från början, men summan 155 kronor för ett par högkvalitativa skor är inte så farligt.

Skona ska först rengöras med aceton så att glansen och allting som skon kan ha varit behandlad med innan försvinner. Fingrar tycker normalt sätt inte om aceton. Plast tycker inte alls om aceton, så jag tror inte plasthandskar är en bättre idé, de ska tydligen smälta.

När skona är rena  penslar man med penseln på färg på ställen som är svåra att komma åt. Sen tar man svampen och stryker ut ett tunt lager på resen av skon. Efter att skon fått torka en liten stund stryker man ytterligare ett tunt lager med färg, låter det torka och sen bättrar man på de ställen där färgen inte riktigt täckt. Klart!

Det var barnsligt enkelt och blev väldigt snyggt. Det finns nog några andra par skor som bor i den trygga garderoben men som borde vara oroliga över att bli utsatta för samma behandling.


Nu är det vår, och därför får man gotta sig i svensk körlyrik. Håll till godo.

Allmänna Sången – Kung Liljekonvalje (King Lily of the Valley)

Vänliga hälsningar
Tua

2 kommentarer:

  1. En hemlig beundrare25 april 2013 kl. 23:07

    Åh, jag började läsa din blogg för flera månader sen, och sen dess har jag bara väntat på att du skulle skriva mer, jag har gått in på bloggen varje dag sen i juli och äntligen har det hänt! Tua, du är min stora idol, snälla kan du inte skriva lite oftare!=)

    SvaraRadera
  2. Tackar tackar! Jag ska göra mitt bästa för att skriva så ofta som möjligt!

    SvaraRadera