Sidor

måndag 21 oktober 2013

Frivoliteter

Frivoliteter är en underbar metod för att skapa spetsar. Det är smidigare och lättare att ta med sig än en knyppeldyna (det är förvisso en bedrift att inte vara smidigare än en knyppeldyna), men ger ett lite skirare resultat än virkad spets som jag ibland tycker ser lite grovt ut.

Den stora nackdelen med frivoliteter är att verktygen är svåra att få tag i. Man kan antingen använda sig av en skyttel eller en speciell frivolitetsnål. Frivolitetsnålar är längre än vanliga nålar, men det viktigaste är att udden är trubbig och att hela nålen är jämtjock. Jag skulle säga att det för nybörjare nog är lättare att använda sig av en nål, men att resultatet med en skyttel blir lite tätare.
För många (där ibland mig) bär det lite emot att gå och köpa massa material när man ska börja med en ny metod som man inte är säker på kommer att bli bra. Därför ska jag glädja er med den goda nyheten: det funkar ganska bra med en vanlig lite tjockare nål. Man får lite stick i fingrarna och får slita lite för att få igenom nålen ibland, men värre än så är det inte.

Som första försök gjorde jag ett par örhängen. Det ska dit ett par krokar också.

Det vimlar av tutorials på youtube. Här är en på svenska:
http://www.youtube.com/watch?v=qUu4zOY-Y7E

Här är videon jag använde mig av när jag gjorde mina örhängen:
http://www.youtube.com/watch?v=qG81noRM_DM

När man är färdig ska arbetet helst stärkas. Det kan man antingen göra med vanlig stärkelse, eller med trälim, vilket är billigare och resultatet blir lite styvare.

Höstmysmusik
Detektivbyrån – Om Du Möter Varg

Vänliga Hälsningar

Tua

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar